Kategoriat
Employer branding Johtaminen

Uuden työntekijän perehdytys: kevyt välipala kulttuurin kitaan?

Uudessa työpaikassa aloittaminen on samaan aikaan mahtavaa ja super-stressaavaa. Vähän kuin ensitreffeillä: jännityksen sävyttämää innostusta ja yritystä olla Paras Versio Itsestään. Sama tunnelma yleensä sekä tulokkaan että organisaation puolella.

Kannattaa silti pyrkiä olemaan mahdollisimman pitkälle oma itsensä – totuus paljastuu kuitenkin jossain vaiheessa.

On helppo kuvitella, mitä tämä tarkoittaa työntekijän osalta (hiukan aamu-uninen ja rasittavuuteen asti pedantti), mutta entä organisaatiolle?

Uuden työntekijän perehdytyksessä saattaa syntyä kiusaus esitellä se organisaatio, joka haluttaisiin olla. Ei se, joka todella ollaan tänään, ihan tavallisena tiistaina.

Olisi mahtavaa kuulla HR-johdon suusta: ”Meidän kulttuuri ei ole tukenut innovaatioita, koska kuilu johdon ja työntekijöiden välillä on ollut niin iso. Tässä on tapahtunut viime kuukausien aikana paljon kehitystä, mutta ei me vieläkään mikään Google olla. Toivottavasti jonain päivänä.” Olisiko luottamusta ja me-henkeä herättävää!

Sen sijaan saatetaan maalailla, miten vahvasti innovaatioiden tukeminen on johdon agendalla ja jokaiselta työntekijältä odotetaan aktiivisuutta. Taustalla on varmasti kaunis ajatus siitä, että muutos toteutuu, kun riittävän moni tuore ihminen vakuutetaan tarinasta ja toimintatavoista.

Pahoittelen, mutta metsään menee notta rytisee.

Todellinen perehtyminen tapahtuu nimittäin arjessa. Kirkasotsaisinkin harjoittelija ymmärtää vaieta luovuuspuheineen viimeistään silloin, kun Talossa Pitkään Ollut Asiantuntija osoittaa juhlapuheiden ja arjen välisen kuilun. ”Ei tuolla tavalla kukaan täällä tee…”

Jaa. No varmaan sitten joku väärinymmärrys. Totta kai kuuntelen talossa pitempään olleita, kyllähän he tietävät miten täällä toimitaan ja haluan sitäpaitsi sopia joukkoon. Kulttuuri nappaa perehdytyksen ja röyhtäisee päälle.

Organisaatioissa on suuri voima. Usein siitä puhutaan negatiivisesti: on muutosvastarintaa ja tarvetta jalkauttaa strategiaa. Mitä jos alettaisiinkin johtaa sisältä ulos ja hyödyntää tuota voimaa eikä taistella sitä vastaan?

Olipa tavoitteena uusien työntekijöiden rekrytointi, myynnin lisääminen tai toimintatapojen kehittäminen, kannattaa aloittaa omista ihmisistä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s